Jak grywalizacja wpływa na wydajność zespołu?

Zadowolony pracownik to wydajny pracownik. Wie o tym coraz większa ilość pracodawców, którzy starają się za wszelką cenę doceniać najlepszych i jednocześnie nie deprymować tych, którym wykonywanie zadań wychodzi gorzej. Jak można tego dokonać? Za pomocą grywalizacji, która – przy jasnych zasadach i odpowiednim wdrożeniu – może rzeczywiście zwiększyć efektywność działań zespołu.

Gra i rywalizacja

Grywalizacja odwołuje się do wielu aspektów psychologicznych, między innymi do potrzeby rywalizacji. Konkurowanie z drugim człowiekiem lub zespołem budzi w nas emocje – radość, złość, zawód, fascynację. Wszystkie są na tyle silne, że mogą motywować do ciągłego zwiększania swoich kompetencji, uczenia się. Dlatego właśnie gry bazujące na rywalizowaniu z drugą osobą lub drużyną potrafią być wręcz uzależniające. Zawodnicy chcą być najlepsi, chcą osiągnąć lepsze wyniki od innych. Nie da się ukryć, że na tym zależy także pracodawcy. I tu pojawia się grywalizacja, która – dzięki przedstawieniu konkretnych zadań i przeciwstawieniu sobie osób lub drużyn – wprowadza do pracy zdrowe współzawodnictwo, ale również myślenie strategiczne i skupienie się na osiągnięciu celu.

Ciągła interakcja

Rywalizacja sama w sobie nie wystarczy, jeśli nie będzie opierać się na ciągłej interakcji z zespołem i przełożonym. Musi bowiem dawać natychmiastową gratyfikację i poczucie dobrze spełnionego zadania. W tym celu powstają rankingi umożliwiające śledzenie postępów. Działają one motywująco zarówno dla osób na wyższych miejscach, jak i tych, które są niżej w rankingu. Umożliwia to także pracodawcy lub liderowi śledzenie postępów i reagowanie, by naprawić błąd czy skorygować zachowania nieprzynoszące efektów.

Nagradzanie

Już sama obietnica nagrody wpływa pozytywnie na zaangażowanie pracownika. W sytuacji, w której jego postęp automatycznie generuje możliwość pozyskiwania lepszych, bardziej wartościowych nagród, efektywność wzrasta ze względu na chęć osiągnięcia kolejnych korzyści, ale także sprawdzenia swoich możliwości i pokonywania barier. Jest to związane nie tylko z samą potrzebą bycia nagrodzonym, ale również ze wspomnianą wyżej rywalizacją. W tym przypadku jednak rywalizujemy sami ze sobą.

Grywalizacja jest z pewnością jednym z najbardziej kreatywnych sposobów na to, by osiągnąć lepszą efektywność. Warto dowiedzieć się o niej więcej od specjalistów – na stronie https://www.gamfi.com/ znajdziesz więcej informacji na temat tego, jak prawidłowo wprowadzić grywalizację do swojej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *