Email marketing wciąż pozostaje kluczowym kanałem komunikacji marketingowej dla wielu przedsiębiorców na rynku. Nie jest drogi, za to jest prosty, szybki, mierzalny i interaktywny. Chcesz wiedzieć jak stworzyć własną bazę mailingową? W jaki sposób konstruować wiadomości oraz kiedy je wysyłać, aby stworzyć skuteczną kampanię? Tego wszystkiego dowiesz się czytając poniższy artykuł.
Jak stworzyć skuteczny email marketing
Pierwsza rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to twój cel, a co za tym idzie – rodzaj wiadomości, jakie chcesz wysyłać korzystając z e-mail marketingu. W zależności od treści i częstotliwości wysyłania dzielą się one na kilka typów:
- Pierwszy z nich, newsletter, przyda ci się zwłaszcza, gdy twoja firma będzie chciała budować relacje ze swoimi odbiorcami. Wykorzystuje się tutaj takie treści jak infografiki, ciekawostki z życia firmy czy nowości produktowe.
- Drugi to internetowa wersja katalogu sklepowego – prezentuje się w nim konkretne oferty sprzedażowe (nowości, promocje, wyprzedaże, oferty last minute), które można łatwo kupić. Jest to dobra opcja, jeśli twoim celem jest zwiększenie sprzedaży.
- Nagle pojawiające się, pilne, jak i dodatkowe informacje (np. kupony, ulotki, bony zniżkowe) wysyła się korzystając z trzeciego typu e-mail marketingu – mailingu. Ich treść nie powinna być wysyłana razem ze stałą komunikacją.
- Czwarty typ to maile transakcyjne. Wysyła się je na kolejnych etapach transakcji, a ich treść stanowi informacja o zakupionym produkcie, stan płatności, itp.
- Ostatni typ to autorespondery. Są to automatyczne wiadomości zwrotne, wysyłane pod wpływem konkretnego wyzwalacza, np. po wysłaniu maila do biura obsługi, klient dostaje informację zwrotną o dostarczeniu swojego maila i przewidywanym czasie na odpowiedź.
Pierwszy krok: zbuduj bazę mailingową
Budowanie bazy mailingowej może się odbywać na kilka sposobów. Jeden z nich to dodanie formularza zapisu do newslettera na stronie swojej firmy. Jest to podstawowe narzędzie do zbierania adresów email, ważne jednak, aby formularz subskrypcji był dobrze widoczny, przyciągał wzrok i komponował się z całą witryną internetową. Możesz również dodać link lub informację o możliwości zapisu do newslettera w stopce swojego maila. Dobrą zachętą do zapisania się do listy twoich subskrybentów będzie też udostępnienie jakiegoś materiału w zamian za adres email.
Drugi krok: poddaj bazę segmentacji
Kiedy już wiesz, jakiego typu wiadomości chcesz wysyłać i masz zbudowaną bazę mailingową, najwyższy czas pogrupować twoich odbiorców. Jeśli to zrobisz, zyskasz większą pewność, że twój przekaz trafi do odpowiedniej grupy docelowej, a co za tym idzie, zwiększy się skuteczność twojej kampanii. Kluczem do dopasowania informacji do odbiorcy jest wiedza na temat preferencji klientów. Przydatne będą dane historyczne, które pozwolą ci ustalić profile użytkowników: warto wiedzieć kim są twoi odbiorcy, co ich interesuje, kiedy, jak i które wiadomości najczęściej otwierają oraz w które linki klikają. Dzięki temu dowiesz się np. kiedy najlepiej wysyłać maile.
Trzeci krok: nadawca, temat i preheader
Przyznaj sam, że to, od kogo dostajesz maila ma dla Ciebie znaczenie. Są ludzie, do których bardziej trafia komunikat od konkretnej osoby, natomiast do innych bardziej przemawia marka. Istnieją trzy sposoby komunikowania się z klientami: jako marka (Firma X), jako osoba fizyczna (Aneta) lub jako połączenie marki z osobą (Firma X – Aneta). Co zadziała najlepiej w konkretnej grupie docelowej? To będziesz już musiał sprawdzić sam w fazie testów – ale o tym opowiemy w dalszej części artykułu.
Temat wiadomości to następny czynnik decydujący o zainteresowaniu potencjalnych klientów. Należy nim na tyle zaciekawić odbiorcę, aby ten zechciał zapoznać się z zawartością wiadomości. Najważniejsze informacje powinny znaleźć się na samym początku. Warto również testować użycie w tytule znaków specjalnych, takich jak na przykład emotikony.
To na co zerkamy dalej przeglądając pocztę to pierwsze zdanie wiadomości, które wyświetlane jest zaraz pod tematem (tzw. preheader). Jeśli nie zwrócimy uwagi na poprawne skonstruowanie wiadomości, nasz potencjalny klient może zobaczyć np. komunikat „Jeśli nie widzisz poprawnie tej wiadomości, kliknij tutaj” i cały potencjał preheader’a nam ucieknie. Pamiętaj, że jest to kolejne miejsce, które należy wykorzystać, by przykuć uwagę twoich odbiorców.
Czwarty krok: skonstruuj treść wiadomości
Co jest tutaj ważne? Pierwsze wrażenie. Jak je zepsuć? Na przykład ogromną grafiką, którą ten i ów program pocztowy i tak zablokuje. Taka “piękna” grafika może również być powodem, przez który twoja wiadomość wyląduje w spamie i nici z sukcesu.Bardzo ważne jest, aby w treści maila, wszystkie możliwe elementy graficzne podmienić na tekst lub kod HTML/CSS. Ważna jest również personalizacja. Jeśli masz dane klientów, takie jak imię – zwracaj się do nich bezpośrednio. Umieść je zarówno w powitaniu, jak i w treści maila, pozwoli to odbiorcy poczuć się wyjątkowo. Ważne jest też umieszczenie w wiadomości przycisku call to action, który przekieruje klienta na docelową stronę z ofertą oraz informacji, w jaki sposób subskrybent może się z Tobą skontaktować, czy jak może opuścić twój newsletter.
Skuteczne kampanie, wykorzystujące email marketing, często opierają się o strukturę conversion centered design. Osadza się ona na 7 zasadach, które postaram ci się krótko przybliżyć:
Pierwsza z nich to uwaga
W tej zasadzie chodzi o to, by nie rozproszyć uwagi i nie przytłoczyć zbytnio odbiorcy zbyt dużą liczbą informacji. Klient otwierając Twojego maila powinien od razu wiedzieć, co jest Twoim celem i gdzie powinien kliknąć. Wiele osób wykorzystuje mail marketing do przekazania ogromnej liczby informacji, których odbiorca nie jest w stanie przyswoić na raz, a skoro nie może tego zrobić, to nie decyduje się również na nic innego poza usunięciem wiadomości. Tworząc wiadomość, zwróć uwagę na odseparowanie informacji zawierających call to action od siebie. Badania dowodzą, że mózg człowieka może, w jednej chwili, optymalnie zapamiętać cztery elementy – i właśnie z tylu elementów powinien maksymalnie składać się twój mail. Biorąc pod uwagę tę zasadę, zadbaj też o atrakcyjny wygląd wiadomości, jednak pamiętaj, że część osób blokuje wyświetlanie obrazów w wiadomościach – ważne informacje umieść w tekście, aby nie zaburzyć komunikatu.
Zasada kontekstu
O tym jak użyć drugiej zasady, zasady kontekstu, wspominaliśmy już wyżej – mianowicie o łatwo rozpoznawalnym nadawcy, ciekawym, informującym o treści temacie oraz prawidłowym wykorzystaniu preheadera. Wszystkie te trzy elementy powinny być spójne oraz być powiązane z dalszą treścią wiadomości.
Przejrzystość
Wysyłaj jasne, proste komunikaty i pamiętaj, że często mniej znaczy więcej. Przefiltruj dokładnie informacje, które chcesz wysłać – dla ciebie wszystkie są ważne, dla klienta – niekoniecznie. Tylko zaburzą odbiór wiadomości. Istotne informacje pisz większym rozmiarem pisma. Informuj wprost o tym, co klient może zyskać korzystając z twojej oferty. Zwróć uwagę na to, że będziesz miał różnych odbiorców – specjalistycznym słownictwem możesz odstraszyć bardzo wielu z nich, dlatego pisz tak, aby być zrozumiałym dla każdego. Pamiętaj również, aby przed wysłaniem poprawić wszystkie błędy gramatyczne i stylistyczne – poprawna pisownia podkreśli twój profesjonalizm.
Spójność
Tworząc mail marketing pamiętaj, aby cała wiadomość była spójna. Jeśli zwracasz się do odbiorcy na ty, trzymaj się tego konsekwentnie. Nie tylko w mailu, ale również na stronie, na którą klient zostanie przeniesiony po kliknięciu w przycisk call to action. Ważna jest też spójność graficzna pomiędzy wiadomością a stroną. Konsekwencja powinna ci towarzyszyć również w kwestii przekazywanych treści – jeśli w mailu prezentujesz produkt z konkretną ceną, trzymaj się jej także na stronie internetowej. Klient, który raz zobaczy przekręt, zapewne już do ciebie nie wróci.
Wiarygodność
Aby ją zbudować, możesz skorzystać z kilku sposobów, np. możesz na formularzu subskrybcji dodać informację, ile osób już zapisało się do twojego newslettera. Natomiast w samych wiadomościach warto się pochwalić jaką ilość danego produktu już sprzedałeś, jak i ile osób pobrało Twojego e-booka. Do maila możesz dołączyć również opinie klientów czy zdobyte nagrody. Dobrą podbudową wiarygodności będzie również dobrze widoczne logo – niech odbiorca wie, kto do niego pisze.
Jasny cel
Przedostatnia zasada jaką powinieneś się kierować to jasny cel. Postaraj się zrobić wszystko, aby maksymalnie ułatwić klientowi zakup produktu. Po raz kolejny – nie rozpraszaj uwagi. Zwróć też uwagę na proces zakupu i uprość formę rejestracji (np. korzystając z logowania za pomocą Facebooka) lub pozwól na zakupy bez rejestracji. Im mniej czasu będzie trzeba poświęcić na zakup, tym większa szansa na sukces.
Ciągłość komunikacji
Ostatnia zasada dotyczy ciągłości komunikacji, która buduje relację z klientem. Treści, które wysyłasz powinny być spójne i tworzyć jedną całość. Nie wysyłaj informacji o zniżkach czy wyprzedażach osobom, które już z nich skorzystały. Nie zachęcaj do pobrania e-booka klienta, który już go pobrał. Zbieraj i analizuj dane o swoich odbiorcach, a później dostosowuj do nich swój email marketing. Jeżeli nie wiesz jak dokładnie podejść do tematu i dlaczego dane są aż tak ważne w tworzeniu kampanii i jednak chciałbyś skorzystać z profesjonalistów w email marketingu zobacz tutaj https://dmsales.com/e-mail-marketing/.
Czwarty krok: przetestuj mailing
Twój mail marketing będzie skuteczny, jeśli będziesz pamiętać o trzech testach: spam test, inbox test i testy A/B tematu wiadomości lub nadawcy. Pozwoli ci to upewnić się, że potencjalni klienci widzą to, co starasz się im zakomunikować. Pamiętaj, że odbiorcy otwierają skrzynkę mailową na różnych urządzeniach oraz że każdy program do odbioru poczty różni się od siebie. Sprawdź różne wersje i to, w jaki sposób wyświetla się na nich twoja wiadomość. Przejdź również cały proces zakupu, aby upewnić się, że wszystko działa poprawnie.
Piąty krok: zdecyduj o czasie wysyłki
Statystyki mówią, że najwięcej otwieranych maili, to te wysyłane w godzinach porannych (8 do 9 rano) i wieczornych (18 do 20). Mailing trzeba jednak dostosować do grupy docelowej – w przypadku kontaktów biznesowych lepiej sprawdzą się godziny poranne, natomiast u klientów indywidualnych warto postawić na godziny wieczorne. Jednak najważniejsze to zbierać dane i analizować je pod kątem konkretnych grup docelowych – można posiłkować się tu danymi z Google Analytics. Twoja powiększająca się baza wiedzy sprawi, że twój mail marketing stanie się skuteczniejszy.
Szósty krok: odpowiadaj!
Oprócz regularnego wysyłania maili nie zapomnij o odpowiadaniu na wiadomości zainteresowanych. To twoja szansa na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz dobrej relacji z potencjalnym lub istniejącym klientem. Dzięki temu stworzysz sobie dobrą opinię, co z kolei przełoży się na skuteczność marketingu szeptanego – im więcej dobrego wrażenia tym więcej poleceń. Daj klientowi również możliwość na informację zwrotną poprzez inne kanały – fanpage w serwisie społecznościowym, firmowy blog czy wystawienie opinii o produkcie.
Zbadałeś, stworzyłeś, wysłałeś i… nadal testuj!
Tworzony przez ciebie mailing powinien cały czas ewoluować. Testuj, sprawdzaj, zmieniaj. Zastanów się co do ciebie trafia, jakie maile chętnie otwierasz i czytasz, a jakie od razu odrzucasz – samo to może być dobrą wskazówką. Może również okazać się, że bardzo się mylisz, ponieważ twoja grupa docelowa ma inne oczekiwania. Dlatego właśnie powinieneś sprawdzać różne opcje. Bądź kreatywny – zwracaj uwagę czy ten sam temat z emotikonką sprawia, że wiadomości są częściej otwierane czy wręcz przeciwnie, czy środa to dobry dzień na wysyłkę, a może lepiej sprawdzi się wysyłka w czwartek? Testuj!
Mamy nadzieję, że wszystkie te podpowiedzi przyczynią się do sukcesu twojej kampanii e-mail marketingowej. Pamiętaj, aby personalizować swoje maile na tyle na ile się da, wysyłać jasne komunikaty we właściwym czasie oraz umieścić przycisk call to action w mailu. Wiedza pochłonięta, teraz czas na akcję – działaj!