Święta to bardzo aktywny czas w handlu detalicznym. Jak wynika z badań portalu Forbes, statystycznie w Polsce sprzedaż w grudniu rośnie o 20% w porównaniu do listopada. Gigantyczny wzrost sprzedaży w dniach poprzedzających Boże Narodzenie wynika głównie z przedświątecznych zakupów spożywczych i prezentowych. Jak atrakcyjnie opakować produkty by zwiększyć wyniki finansowe i jak stworzyć atrakcyjne opakowanie? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Opakowania, czyli klucz do sukcesu w handlu
Ładnie opakowane prezenty, to obok choinki, mikołaja czy gwiazdy betlejemskiej symbole Świąt Bożego Narodzenia, które na trwałe zapisały się w kulturze. Nic więc dziwnego, że klienci podczas grudniowego szału zakupowego kierują się przede wszystkim zmysłem wizualnym i kupują to, co wygląda najlepiej i jest najlepiej zapakowane. Niezależnie od tego, czy pakowanie jest opcjonalnym dodatkiem w procesie zamawiania w sklepie internetowym (zwykle za dodatkową opłatą), czy realizowane jest w fizycznym punkcie sprzedaży – ten zabieg nie minie nas, jeśli prowadzimy handel w okresie świątecznym i chcemy odnieść sprzedażowy sukces.
Modnym ostatnio w państwach Europy Zachodniej zabiegiem, jest sprzedaż w sklepach gotowych prezentów świątecznych. Tego typu paczki to w istocie słodycze, gadżety i świąteczne ozdobniki zapakowane w piękne pojemniki, oklejone w stylu nawiązującym do tego, który znamy ze świątecznych filmów. Odpowiednia kolorystyka takiej paczuszki i dodana na denku piękna kokarda to elementy, które przyciągają klienta i gwarantują wysoką sprzedawalność. Nawet jeśli wnętrze nie zawiera specjalnie atrakcyjnych przedmiotów, piękne opakowanie to połowa sukcesu – zawsze przecież jakiś prezent można do wnętrza dorzucić, a własnoręczne stworzenie tak pięknego opakowania przerasta możliwości większości konsumentów. Gotowe prezenty cieszą się więc ogromną popularnością. Omówione paczki właśnie ze względu na swój design są chętnie zamawiane i mogą od razu być ułożone pod choinkę bez większej inwencji kupującego. Gotowe prezenty zapewniają więc wygodę, coś do czego dąży każdy w XXI wieku. Warto więc zbadać co kryje się za sukcesem świątecznego designu i jakie cechy musi spełniać opakowanie świąteczne by było atrakcyjne dla klienta.
Cechy atrakcyjnego opakowania świątecznego
Najlepszą radą przy poszukiwaniu inspiracji na świąteczne opakowania jest spojrzenie na otaczającą rzeczywistość. W Święta dominują pewne barwy, odcienie i symbole, które w pewien sposób definiują ten podniosły czas. W ozdobach miejskich, na placach i przede wszystkim na ubraniach ludzi zauważamy mnóstwo symboli – aniołki, choinki, gwiazdy, mikołaje czy bałwanki. To właśnie świąteczna symbolika niejako definiuje ten czas, nie może jej więc zabraknąć na opakowaniach prezentowych. Błędem byłby jednak przesyt tych symboli, ich zbyt duża ilość na jednym prezencie. Kluczem jest bowiem stonowane użycie symbolu, na tle odpowiedniego koloru i stworzenie takiego kontrastu by wszystko do siebie pasowało. Przy odpowiednio stonowanym opakowaniu czujemy spokój, piękno a prezent wprost przyciąga nasz wzrok wywołując pozytywne skojarzenia. Aby uzyskać taki efekt należy wypełnić opakowanie prezentowe jednym powtarzającym się symbolem bądź w ogóle użyć tego symbolu tylko raz resztę uzupełniając kolorem. Dopuszczalne jest również użyciu dwóch różnych symboli naprzemiennie pod warunkiem użycia dobrych do wzajemnego zestawienia kolorów np.: zielona choinka i czerwone bombki. Jednakże przy przesycie symboli, na przykład użyciu na jednym opakowaniu zarówno choinki, bałwana, gwiazdy, jak i Świętego Mikołaja umysł gubi się co przekształca na negatywne odczucia i brak zainteresowania takim produktem.
Kolejnym ważnym elementem prezentu są kolory tła. Nawet najlepiej dobrany kolorystycznie i wizualnie symbol zestawiony ze złym, niepasującym do czasu świąt tłem, nie da pożądanego efektu. Jakie kolory są najlepsze dla opakowań świątecznych? W bożonarodzeniowy klimat najlepiej wpisują się barwy takie jak czerwień, biel, kolor złoty oraz zielony. Należy też odpowiednio zgrać połączenia kolorystyczne tak by stworzyć w opakowaniu harmonię, która oddziaływać będzie na umysł osoby, która zakupi prezent czy też go dostanie. Najlepsze połączenia kolorystyczne na świąteczny czas to: czerwień z bielą, zieleń z czerwienią, czerwień ze złotym czy złoty z zielenią. Kolejnym ważnym elementem każdego opakowania prezentowego jest dobrze dobrana kokarda. Dodaje ona prezentowi prestiżu i (jak pokazują badania) dwukrotnie zwiększa atrakcyjność optyczną prezentu. Kokardy również należy dobierać w nadmienionych zestawieniach kolorystycznych z resztą prezentu, jednak tak by kontrastowały z nim. Dobrze jeśli np. prezent jest czerwony a kokarda dla kontrastu złota lub prezent zielony, a kokarda czerwona.
Opakowania Kraków, czyli gdzie zamawiać, by nie zostać na lodzie
Tworzenie dobrej jakości opakowań w ilości masowej wydaje się proste. Należy opracować dobry wzór, a następnie wydrukować opakowania i zawinąć w nie prezent/towar bądź sprzedać gotowe opakowania. Brzmi to nieskomplikowanie, ale napotyka wiele przeszkód. Nie każdy zakład poligraficzny może wydrukować opakowania w takiej ilości, rozmiarze i na takich materiałach jak klient oczekuje. Dobrym przykładem jest tu miasto Kraków, które mimo rozwijającego się rynku i dużego popytu na mieszkania nie ma dużej bazy firm poligraficznych. Istniejących kilkanaście zakładów nie zawsze jest w stanie sprostać dużej ilości wysokiej jakości wydruków, a jeśli jest w stanie wykonać zlecenie typu opakowania Kraków, to przy dość wysokiej cenie i długim czasie realizacji.
Warto tutaj wspomnieć o drukarni i zakładzie druku opakowań Multipol. W nadmienionej firmie można w łatwy sposób zamówić różne rodzaje opakowań w dowolnej kolorystyce i wzorze. Na plus jest tutaj zarówno czas realizacji, szeroka baza wzorów, jak i pozytywny stosunek jakości do ceny. Ważnym atutem jest tu także doświadczenie firmy na rynku oraz pozytywne oceny od klientów. Jeśli więc zastanawiasz się nad drukiem prezentowego opakowania Kraków warto przeczytać więcej na stronie https://www.multipol.pl/druk-opakowan-kartonowych/.