Czy wiesz, że wytyczne odnośnie wyszukiwania słów kluczowych, wraz z rozwojem branży SEO, ulegają licznym modyfikacjom? Mimo zmieniających się trendów i coraz to nowszych możliwości, jakie zapewnia pozycjonowanie, badanie słów kluczowych wciąż ma kolosalne znaczenie dla optymalizacji treści. Skuteczne pozycjonowanie powinno obejmować stworzenie strategii słów kluczowych. Strategii dopasowanej do obowiązujących wytycznych, strategii, która dzięki zgodności z wymaganiami Google, przyniesie optymalne efekty. Jak więc wyszukiwać słowa kluczowe, dzięki którym firma będzie zarabiała?
Zrób research!
Proces doboru fraz optymalnie przystosowanych do tego, czego szukają użytkownicy, co cenią boty i co opisuje daną ofertę, rozpoczyna się od przygotowania bazy słów kluczowych. Tylko na jakiej podstawie tę bazę zbudować? Odpowiedzią jest research. Czyli:
- badanie własnej oferty – określ, na jakie produkty, usługi czy zagadnienia chcesz uzyskać wysoką pozycję,
- badanie branży – wyznacz nieco szersze słowa kluczowe, niż te stricte opisujące ofertę, ale ściśle związane z branżą, w jakiej działasz i na które warto rankować,
- badanie konkurencji – zweryfikuj słowa kluczowe, na jakie pozycjonuje się konkurencja – to działanie niezawodne w kształtowaniu własnej strategii.
Na tym etapie trzeba poznać także użytkownika – grupę docelową, do której kierowana jest oferta – weryfikując, jakimi słowami kluczowymi się posługuje, chcąc wyszukać dany produkt lub usługę. Badanie słów kluczowych pozwala przygotowywać wartościowe treści marketingowe, dostosować ich tematykę w taki sposób, aby stanowiły odpowiedź, jakiej użytkownicy poszukują. Na tym jednak nie kończy się zastosowanie fraz kluczowych. Wspierają one także inne działania promocyjne, jak reklamy Google Ads czy e-mail marketing. A zatem strategia słów kluczowych to podstawa dla szeroko pojętego procesu pozycjonowania.
Frazy long-tail, czyli poznaj swojego odbiorcę
Chcąc wyszukać frazy, dzięki którym przygotujesz w pełni wartościowy dla użytkowników content, niezbędna będzie analiza lejka sprzedażowego oraz ścieżki zakupowej klienta. W zależności od tego, na jakim etapie znajduje się użytkownik, dobierz frazy, które będą odpowiedzią na jego potrzeby. W tym przypadku można wyróżnić m.in.:
- frazy poradnikowe – dobierane dla użytkowników, którzy posiadają określony problem i nie znają rozwiązania – np. “jak pozycjonować sklep internetowy”,
- frazy brandowe – to frazy dla odbiorców, którzy są świadomi produktu czy usługi, są ściśle związane z daną firmą – wpisują je użytkownicy, którzy chcą wyszukać konkretną informację o firmie, ale nie znają adresu jej strony; tego typu frazy mogą zawierać jedynie nazwę firmy lub dodatkowe słowa, np. “Avenida Poznań lokalizacja”.
W tym momencie warto zatrzymać się właśnie przy słowach kluczowych składających się z więcej niż dwóch wyrazów. To tzw. frazy kluczowe long-tail, czyli typu długi ogon. Są one wartościowe w obu powyższych przypadkach, ponieważ precyzują intencje użytkownika, jednocześnie zwiększając skuteczność procesu pozycjonowania. Za ich efektywność odpowiedzialna jest dokładność, a zatem mniejsza konkurencyjność. Słowa kluczowe bardziej ogólne mogą być niejednoznaczne – kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę “kuchnia włoska” nie wiadomo, czy chce znaleźć przepisy, restauracje czy zamówić jedzenie, a co za tym idzie – może uzyskać wyniki, które okażą się nieprzydatne. Wybierając frazy long-tail zwiększasz szanse, że na Twoją stronę trafią użytkownicy szukający dokładnie takich informacji, jakie zawierają Twoje treści.
Jakie słowa kluczowe ma konkurencja?
Przygotowując strategię słów kluczowych sprawdź, na jakie frazy pozycjonują się konkurencyjne firmy i wykorzystaj tę wiedzę, by je prześcignąć. To pozwoli Ci ustalić priorytetowe słowa kluczowe:
- na które konkurencja nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania – takie frazy pozwolą Ci rankować na wysokie pozycje, wykorzystując to, czego nie wykorzystała konkurencja,
- na które Twoi konkurenci się pozycjonują i ustalić, które z nich mają największą wartość – w ten sposób będziesz walczył o wypozycjonowanie się na słowa kluczowe, które już teraz osiągają dobre wyniki.
Frazy u konkurencji możesz sprawdzić ręcznie oraz wykorzystując do tego narzędzia, takie jak na przykład SurferSeo czy Senuto.
Narzędzia, które pozwolą Ci stworzyć skuteczną strategię słów kluczowych
Mając przygotowaną listę słów kluczowych, pewnie zastanawiasz się, które z nich będą miały największą wartość dla pozycjonowania. I czy to już na pewno wszystkie frazy? Podczas tworzenia strategii słów kluczowych wykorzystaj narzędzia, które pozwolą Ci wyszukiwać frazy i badać ich konkurencyjność. Najbardziej znane i cenione za swoją funkcjonalność to:
- Ahrefs,
- Keyword Planner Google Ads,
- Google Search Console,
- Trendy Google,
- Senuto,
- SurferSeo,
- SEMRush
- Keyword Tool,
- AnswerThePublic.
Wykorzystując narzędzia oraz własną wiedzę, popartą wspomnianymi analizami, możesz przygotować strategię słów kluczowych – strategię, jakiej potrzebuje skuteczne pozycjonowanie. Pamiętaj także, by śledzić trendy – branża SEO to nieustanny rozwój.
Artykuł powstał przy współpracy z Agencją Widoczni