Jakie są sposoby na zwiększenie efektywności swojej pracy, w tym także wzrost sprzedaży? Jednym z nich jest wprowadzenie do swojej firmy współczynników KPI. Czym są współczynniki KPI, jak je obliczyć i dlaczego są tak istotne dla poprawnego działania przedsiębiorstwa? Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Zmierz każdy parametr, a potem go zwiększ!
Wskaźniki KPI pozwalają na zarządzanie różnymi parametrami. Warto je mierzyć, aby mieć stały wgląd w postępy przedsiębiorstwa, zespołu, a także swoje. KPI są kluczowymi wskaźnikami pokazującymi efektywność. Do obliczenia wskaźnika KPI może być potrzebne wcześniejsze obliczenie kilku wartości i podstawienie ich do wcześniej opracowanego wzoru.
Każda firma ma własne wskaźniki, które mierzy. Często to właśnie one są podstawą do oceny pracownika, wypłacenia mu premii, awansowania go na wyższe stanowisko, itp. Co więcej, w ramach jednej firmy każdy dział, a nawet poszczególni pracownicy mogą mieć odrębnie ustalone wskaźniki KPI. Podsumowując: wskaźniki KPI pozwalają badać efektywność w miarodajny sposób, oparty w dużej mierze na realnych wartościach i statystykach.
Jakie wskaźniki są przydatne do oceny efektywności sprzedaży?
KPI często służą do sprawdzenia, czy sprzedaż jest efektywna. Wprowadzając współczynniki KPI i regularnie je mierząc, jesteśmy w stanie w prosty sposób porównać ze sobą efekty pracy kilku osób, czy tej samej osoby w konkretnych przedziałach czasowych. Jakie współczynniki warto mierzyć, aby ocenić sprzedaż? Jest ich kilka, między innymi:
- konwersja sprzedaży (ilość udanych sprzedaży w stosunku do szans, na przykład wyświetleń reklamy w Internecie);
- koszt pojedynczej sprzedaży (uśredniony koszt jednostkowy dla wszystkich sprzedanych produktów lub usług);
- ilu klientów powraca (retencja klientów wskazuje na to, czy dotychczasowi kupujący wracają, aby znów u nas kupić);
- średni koszt pozyskania leada;
- średnia dzienna wartość sprzedaży;
- ilość sprzedawanych produktów w danym okresie;
- itp.
Skoro znamy czynniki, które warto mierzyć, po co nam wartość KPI? Dzięki KPI jesteśmy w stanie szybko ocenić efekty pracy, w tym przypadku sprzedaży. KPI jest pewnego rodzaju zestawieniem wielu składowych.
Przykładem dla wspomnianych przed chwilą aspektów sprzedaży może być wskaźnik KPI, który uwzględnia zarówno średnią wartość sprzedaży, jak i koszt pozyskania jednego klienta i konwersję.
Wskaźniki KPI, a e-commerce
To właśnie branża e-commerce jest miejscem, gdzie wskaźniki KPI są szczególnie proste do wprowadzenia. Jeżeli wiele czynności odbywa się automatycznie lub przez Internet, a wszystkie dane zbierane są do naszych statystyk, wyliczenie KPI jest bardzo proste. Wystarczy zestawić ze sobą odpowiednie dane według ustalonego wcześniej wzoru.
Dzięki temu współczynnik KPI dla poszczególnych osób, działów, produktów lub całej firmy może być monitorowany na bieżąco. Tak dzieje się już w wielu firmach działających na rynku e-commerce. Regularne sprawdzanie KPI pozwala im na monitorowanie postępów, a także skuteczności wdrażanych działań.