Wraz z rozwojem Internetu i coraz bardziej powszechną globalizacją kluczowym elementem reklamowym dla wielu firm stają się social media. Do najbardziej popularnych social mediów należą Facebook, YouTube czy Instagram. Serwisy tego typu przynoszą korzyści nie tylko osobom prywatnym ale i przedsiębiorcom, a coraz bardziej dochodowym zajęciem jest praca jako specjalista do spraw marketingu oraz szeroko pojętych social-mediów. Jak zostać ekspertem w kwestii reklamy na Twitterze czy Snapchacie? Z jakich pomysłów korzystają niektóre firmy? Co to daje?
Media społecznościowe – marketing XXI wieku.
Social media zbudowały sobie bardzo mocną pozycję potencjalnego dostawcy reklam, oczywiście z powodu ogromnej rzeszy ludzi, którzy korzystają z różnego rodzaju social-mediów. Dla firmy jest to kanał odpowiedzialny, nie tylko za pozyskanie potencjalnego klienta, ale również za komunikację oraz utrzymaniem lojalnych nabywców.
Eksperci, jako główne zalety udziału i promowania przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, wymieniają szereg potencjalnych sukcesów, takich jak:
- budowanie pozycji firmy,
- zwiększenie jej rozpoznawalności poprzez zasięgi,
- możliwość uzyskania efektywniejszej komunikacji na linii klient – sprzedawca,
- potencjał pozyskania nowych kontaktów biznesowych.
Jakie narzędzia wykorzystują specjaliści z dziedziny marketingu i social media?
Podstawowymi narzędziami marketingu wykorzystywanymi od lat są ulotki, reklama prasowa oraz reklama w radio. Mają one bardzo mocne wady, wśród których potencjalne budowanie bazy klientów wymaga dużego nakładu kosztów na reklamę. Nie mają one też tak szerokiego zasięgu jak Internet, w którym od wielu lat można posługiwać się środkami takimi jak chociażby marketing szeptany, w którym poleca się firmę w komentarzach i wiadomościach. Ważna jest w tym wypadku wysokie zadowolenie, wśród których warto mieć wielu followersów, którzy będą sami z siebie polecać produkty danej marki.
Kolejnym narzędziem, z którego można korzystać są kampanie w mediach społecznościowych. Internet rządzi się teraz personalizacją reklam – kto zapłaci więcej, tego reklama będzie wyświetlana częściej u potencjalnych klientów. Znamienny jest fakt, że najczęściej są to osoby, którzy w historii wyszukiwania mają zapytania podobne do naszych produktów. Innym wyjściem może być reklama przez współpracę z influencerami czy youtuberami.
Jak zostać ekspertem ds. social media marketing?
Ze względu na coraz większą popularność social mediów, wiele uczelni wyższych otwiera kierunki związane z wykorzystaniem marketingu w Internecie. Chcąc kształtować się w tej dziedzinie mamy do wyboru szeroki zakres możliwości edukacji – od marketing i socjal media studia licencjackie, przez magisterskie, aż po studia podyplomowe. Istnieją również policealne kursy social media marketing.
Szkoły wyższe zachęcając do wyboru oferują wykształcenie specjalistów i podniesienie kwalifikacji w dziedzinie marketingu w mediach cyfrowych. Poprzez zatrudnienie profesjonalistów pragną przekazać jak najwięcej posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących między innymi:
- reguł zarządzania projektami w obszarze komunikacji i marketingu i w social mediach,
- tworzenia od podstaw kampanii reklamowych,
- zasad relacji przedsiębiorca – klient w mediach,
- informacji w tematyce analizy marketingowej.
Sporym plusem dla specjalistów z tego zakresu jest popyt na ich usługi, co powinno wiązać się ze stosunkowo łatwym znalezieniem dobrze płatnej pracy, w przedsiębiorstwach o różnego rodzaju profilach.
Co musi umieć i ile zarabia specjalista do spraw marketingu i social media?
Przedsiębiorcy chcąc pozyskać większy zasięg klientów coraz częściej zatrudniają tak zwanego social media manager, czyli specjalistę do spraw marketingu i social media. W obecnym, częściowo przeniesionym do sieci, świecie powstaje popyt na tworzenie takich stanowisk. Coraz częściej zawód ten obejmuje nie tylko obowiązki managerskie, lecz łączy też zadania pracowników odpowiedzialnych za narzędzia social media marketingu takie jak copywriting, obsługę i analizę zadowolenia klienta, tworzenie i zarządzanie kampanii reklamowych, w tym także tych, w klasycznej, telewizyjnej formie (pokazywanej chociażby na serwisie Youtube).
W Polsce wynagrodzenie osoby zatrudnionej na stanowisku Specjalista ds. Social Media Marketing, to 5 100 zł. Kwota ta przewyższa poziom przeciętnego wynagrodzenia o 400 zł.
Artykuł przygotowany przy współpracy z Foxmedio – pozycjonowanie w Nowym Targu