Monitoring i analiza mediów jako narzędzie PR

Dobrze prowadzony PR to nie tylko działania z inicjatywy pracowników z działu PR czy też zewnętrznej agencji, to również ciągłe trzymanie ręki na pulsie i analiza tego, co pojawia się na temat danej firmy czy jej produktów w mediach. To bardzo ważny aspekt budowania pozytywnych relacji firmy z otoczeniem, którego nie można ignorować, szczególnie w dobie tak szybko rozprzestrzeniających się informacji.

Niepochlebne opinie w Internecie rozprzestrzeniają się jak wirus bez względu na to, czy pochodzą od niezadowolonych klientów czy też wynikają z nieuczciwych działań konkurencji. Brak reakcji ze strony firmy może skutkować redukcją liczby klientów i degradacją pozytywnego wizerunku, jaki udało się już wypracować. Ale monitoring mediów to nie tylko szansa na szybkie odkrycie potencjalnych zagrożeń dla pozycji marki na rynku. Co jeszcze można osiągnąć dzięki profesjonalnemu monitoringowi i analizie mediów?

Monitoring mediów pozwala mieć wizerunek firmy pod kontrolą

Wzmianki na temat działalności firmy czy jej produktów lub usług mogą pojawiać się o każdej porze dnia w przeróżnych mediach. Solidny monitoring mediów musi koncentrować się na bieżącym wychwytywaniu pojawiających się informacji czy opinii odnoszących się do danej firmy, gdyż te mogą być zarówno pozytywne i wspierające działania PR, jak i negatywne, fałszywe i w efekcie tworzące tzw. zły PR. Należy trzymać rękę na pulsie monitorując wiele kanałów, gdyż wiadomości powiązane z firmą mogą pojawiać się zarówno w mediach tradycyjnych, jak radio, telewizja czy prasa, jak i nowoczesnych – blogi, fora, portale czy media społecznościowe.

Monitoring i analiza mediów nie służą jedynie obserwowaniu bieżącego wizerunku firmy. To działanie, które może przynieść firmie znacznie więcej korzyści. Uzyskane w wyniku monitoringu i analizy mediów dane mogą okazać się nieocenione na przykład w przewidywaniu trendów rynkowych, badaniu potrzeb konsumentów, wychodzeniu naprzeciw ich oczekiwaniom, a także w ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych i promocyjnych. Co więcej, może okazać się również cennym źródłem danych na temat rynku i konkurencji i tym samym pomóc w ustalaniu priorytetów i wartych realizacji nowych projektów.

Samodzielny monitoring mediów to wyzwanie, któremu firma może nie sprostać

Monitorowanie mediów i analiza uzyskiwanych danych to bez odpowiednich narzędzi, wiedzy i doświadczenia, bardzo czasochłonne i pracochłonne zajęcie. Przy tradycyjnym podejściu, bez odpowiednich narzędzi monitoring mediów może pochłonąć niejeden etat, co jest stratą czasu, a i tak może okazać się, że nie będziemy w stanie zlokalizować wszystkich wzmianek, jakie w mediach pojawią się na temat danej firmy. Z tego względu warto rozważyć nawiązanie współpracy z agencją prowadzącą profesjonalny PR firm w Warszawie (np. https://consultingandmore.pl/), która dysponując niezbędnym zestawem narzędzi oraz branżowym know-how będzie w stanie sprawnie i na bieżąco monitorować oraz reagować w razie potrzeby na pojawiające się wiadomości.