Realizacja kontraktu w Norwegii – kiedy jest opłacalna?

Norwegia to kraj, którego rynek wyjątkowo atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców. Realizacja kontraktów na terenie tego państwa może przynieść spore przychody, co wynika z zamożności obywateli. Klienci w Norwegii są jednak bardzo świadomi i wymagający, dlatego o współpracę z nimi trzeba mocno się postarać. Aby realizacja kontraktów w tym kraju była opłacalna, musi być poparta wysoką jakością oferowanych usług oraz konsekwentnym budowaniem relacji z norweskimi partnerami biznesowymi.

Wysoka jakość oferty

Realizacja kontraktów w Norwegii wymaga przede wszystkim zapewnienia klientom najwyższej jakości usług, niezależnie od branży. Kluczowe znaczenie mają nie tylko przystępne ceny, ale też prostota i funkcjonalność proponowanych rozwiązań. Kontrahenci zwracają uwagę zarówno na certyfikaty czy gwarancje, jak i wiarygodność i solidność wykonawców. Jeżeli polska firma zdoła się wykazać i udowodni swoją wartość, przestaje być anonimowa dla klientów z Norwegii. W takiej sytuacji może liczyć na pozyskanie kolejnych kontraktów, a nawet nawiązanie długoterminowej współpracy. O jakości oferty decyduje też sam sposób funkcjonowania firmy. Istotne są chociażby norweskie podatki, które trzeba terminowo opłacać. Wszelkie opóźnienia i uchybienia są negatywnie odbierane przez urzędy w Norwegii, a w rezultacie także potencjalnych klientów.

Specyfika rynku w Norwegii

Dla polskich przedsiębiorców ważny jest każdy zrealizowany kontrakt, ponieważ zwiększa możliwości zawierania kolejnych. W Norwegii rynek w większości zajmują niewielkie firmy rodzinne, co wynika z przywiązania obywateli do specyficznych tradycji oraz samej kultury biznesowej. W kluczowych dla gospodarki państwa dziedzinach dominują natomiast większe podmioty, które wspierają sektor spożywczy, branżę stoczniową czy energetykę. Norwegia jest krajem o dość niedużej populacji, a jej ośrodki miejskie są mocno rozproszone geograficznie. Taka specyfika sprawia, że w lokalnych społecznościach występują silne powiązania rodzinno-koleżeńskie między poszczególnymi firmami. Zagraniczni przedsiębiorcy nie zawsze potrafią wpasować się w taką współpracę. W takiej sytuacji warto zapoznać z ofertą Polish Connection, z której może skorzystać każda polska firma w Norwegii. Usługi doradcze i księgowe są bardzo pomocne na różnych etapach działalności.

Kontrakty w Norwegii a ich opłacalność

Wpływa na obecność polskich w firm w Norwegi wpływają różne zależności prawne i formalne. Podmioty funkcjonujące w tym kraju mogą zatrudniać pracowników lokalnych, bądź też pozyskiwać własnych. Dla większości przedsiębiorstw, najbardziej opłacalna będzie realizacja kontraktów w specjalistycznych niszach. Dotyczy to np. branży olejowej, przemysłu wydobywczego czy pozyskiwania energii odnawialnej na morzu. Dla takich sektor niezbędne są surowce i produkty inne od tych, na które zapotrzebowanie występuje np. w branży elektromaszynowej. W takim przypadku obsługa firm w Norwegii wymaga więc pozyskiwania różnych certyfikatów i atestów. Polskie podmioty powinny tez skupiać się na kontraktach, które zapewnią im możliwość współpracy długoterminowej oraz wykroczą poza sama sprzedaż. Sporym ułatwieniem są dotacje, pozwalające rodzimym przedsiębiorcom na wdrażanie w życie różnych inwestycji. Zawsze jednak kluczowe znaczenie ma sprawna organizacja pracy, terminowe rozliczanie podatkowe w Norwegii czy utrzymanie przyjaznych relacji z partnerami biznesowymi.

Wymagania dla polskich przedsiębiorców

W Norwegii najczęściej wybierana forma prawna dla prowadzenia działalności to NUF, czyli Norskregistrert Utenlandsk Foretak. Po zarejestrowaniu z niezbędnymi załącznikami, taki podmiot działa jako oddział zagraniczny. Każda polska firma w Norwegii zarejestrowana jako NUF podlega obowiązkowi raportowemu, jeżeli realizuje kontrakty, zlecenia lub usługi w innej formie. Raporty należy składać do oppdragsregister, czyli centralnego rejestru zleceń OAR. Obowiązek ten nie dotyczy podmiotów norweskich, a jedynie zagranicznych. Firmy działające w branży sprzątającej lub budowlanej muszą też pamiętać o wyposażeniu swoich pracowników w karty HMS.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *