Właściwie trzeba zacząć od definicji negatywnej. Bo SEO Copywriter zdecydowanie nie jest specjalistą od pisania tekstów zapleczowych czyli niskiej jakości, których głównym zadaniem jest zadowolenie robotów Google. A często tak się kojarzy.
Aktualnie w SEO liczy się content wysokiej jakości. Dlatego SEO Copywriter to osoba, która zna zasady pozycjonowania stron i dzięki temu ma realny wpływ na pozycję strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dłuższe teksty, które wyczerpują dany temat, odpowiednio sformatowane są atrakcyjne zarówno dla czytelnika jak i wyszukiwarki. Owszem, teksty zapleczowe są również wykorzystywane. Jednak, aby napisać taki artykuł nie trzeba zajmować się SEO.
Pisanie tekstów przyjaznych dla czytelnika
Ignotum per ignotum to łacińskie określenie, które z uporem jest wbijane do głowy adeptom prawa. A powinno być również wyznacznikiem w pracy copywritera. Co oznacza? “Nieznane przez nieznane”. Prościej mówiąc chodzi o to, żeby treści były zrozumiałe dla czytelnika. Trudne branżowe słownictwo nie przyda się, jeśli naszym odbiorcą jest osoba, które po prostu interesuje się danym tematem, ale nie jest specjalistą w danej dziedzinie. Jak zatem pisać prościej?
Antidotum na przekleństwo wiedzy – laik w temacie
Copywriter, który specjalizuje się danym temacie może wpaść w pułapkę. Paradoksalnie im większą wiedzę posiadamy, tym częściej się wydaje, że wszyscy wiedzą tak samo dużo. To nie jest prawda. Dlatego, żeby sprawdzić czy tekst jest zrozumiały, wystarczy poprosić o wskazówki od …laika w temacie. Gdzie go szukać? Mama, tata, brat, siostra, koleżanka, żona, mąż. W zasadzie każdy, kto ma inne zainteresowania niż temat napisanego artykułu będzie mógł odegrać rolę odwróconego eksperta. Uwagi warto wziąć sobie do serca i stosować w przyszłości.
Indeks czytelności FOG
Odpowiedź na pytanie czy tekst nie jest zbyt skomplikowany przyniesie FOG. To indeks czytelności, który pozwala określić poziom edukacji osoby, które bez problemu poradzi sobie z danym artykułem. Jakie elementy brane są pod uwagę przy ocenie? Długość wyrazów, ich stopień trudności, długość zdań, liczba długich słów.
Przykład: Artykuły pisane dla gazety Fakt – mają indeks czytelności FOG na poziomie 7. Co to oznacza? Ze zrozumieniem tekstów bez problemu poradzą sobie uczniowie gimnazjum – aktualnie już ostatnich klas szkół podstawowych.
Tygodnik Newsweek ma FOG na poziomie 12. Oznacza to, że artykułu są pisane prostym językiem zrozumiałym dla uczniów liceum.
Teksty prawne pisane branżowym językiem – to FOG na poziomie 20 czyli język trudny, zrozumiały dla osób z wyższym wykształceniem. W tym przypadków teksty są zapewne zrozumiałe przede wszystkim dla samych prawników.
Jak sprawdzić Indeks czytelności? Pomocnym narzędziem będzie Jasnopis, który łatwo określi stopień skomplikowania treści. Podpowie również co zmienić, żeby tekst był bardziej przystępny dla czytelnika.
Copywriter – klient. Zasad współpracy
Zrozumienie pomiędzy copywriterem a klientem przekłada się bezpośrednio na jakość tekstu. Dlaczego? Chodzi o zgodność oczekiwań z tym, co zostanie przygotowane w ramach zlecenia. Jeśli komunikacja zawiedzie, tym większe może być rozczarowanie na zakończenie współpracy. Rozwiązaniem jest brief.
Co to jest brief?
Obejmuje on wytyczne dla copywritera w zakresie oczekiwań co do tekstu. Zależnie od przeznaczenia może zawierać analizę rynku, cele prowadzonej kampanii, informacje o firmie zlecającej, słowa kluczowe, tytuł artykułu itp. Dodatkowo również termin wykonania pracy.
Agencje marketingowe, które stale współpracują z copywriterami, zwykle przekazują swój brief. W przypadku współpracy z indywidualnym klientem, zwłaszcza dla przygotowania artykułów w celu pozycjonowania strony, lepiej żeby copywriter wspólnie wspólnie z klientem wypracował brief.
Terminów trzeba dotrzymywać
Podobnie jak umów. Dlatego oprócz dobrej komunikacji ważne jest, żeby copywriter w ferworze zleceń podejmował się tylko takich prac, które może wykonać w wyznaczonym terminie. Konsekwencje są dwustronne. Z jednej strony termin wyznaczony dla copywritera może być związany z rozpoczęciem zaplanowanej wcześniej kampanii. Opóźnienia mogą wiązać się nawet ze stratą finansową. Z drugiej strony nikt nie podejmie się ponownej współpracy z osobą, która nie dotrzymuje warunków współpracy. Może to banalne stwierdzenie, ale budowa wizerunku profesjonalisty wymaga dotrzymywania terminów.
Dlaczego w pracy copywritera ważny jest research?
Wartościowy artykuł musi być oparty o wiarygodne źródła. Internet to kopalnia wiedzy, jednak nie zawsze pierwsza strona wyników wyszukiwania wystarczy, żeby napisać dobry tekst. Zwykle trzeba poszukać głębiej. Podstawą mogą być artykuły branżowe czy naukowe, raporty organizacji, które zajmują się daną dziedziną czy po prostu książki. Lepiej opierać o się o aktualne źródła. Szybko dezaktualizują się np. teksty związane z prawem. Dlatego oprócz autora trzeba sprawdzić również datę publikacji artykułu. Poszukiwanie wartościowych źródeł pozwoli uniknąć powielania wniosków. Dodanie źródła, z którego pochodzi cytowana informacja, pokazuje profesjonalne podejście do tematu. Dodatkowo to również informacja dla klienta, że copywriter zrobił dokładny research.
SEO Copywriter to aktualnie osoba, która pełni ważną rolę w budowaniu pozycji strony internetowej. Dobra komunikacja będzie gwarancją zrozumienia potrzeb klienta i przełoży się na aktualną i przyszłą współpracę.
Pracuj z profesjonalistami. Więcej informacji znajdziesz na stronie http://activeads.pl/uslugi-activeads-omnichannel-efektywnosciowy-marketing/copywritining-uslugi-copywriterskie-pisanie-tekstow-seo-i-artykulow/