Oferta sklepu internetowego może stanowić alternatywę dla sprzedaży stacjonarnej, uzupełniać ją lub stanowić po prostu osobny kanał sprzedaży pozwalający na poszerzenie grona klientów i wyjście z lokalnego rynku. Aby sklep internetowy spełnił swoją funkcję, musi zostać jednak najpierw odpowiednio zaprojektowany, wypełniony treścią i wypozycjonowany.
Na czym polega tworzenie sklepów internetowych?
Stworzenie sklepu internetowego to z pozoru bardzo proste zadanie. Dzisiaj na rynku dostępnych jest szereg szablonów, gotowego oprogramowania dla sklepów internetowych. Daje to niektórym wrażenie, że sklep internetowy można postawić właściwie samodzielnie. Jeśli dysponujesz pewną wiedzą informatyczną, być może tak. Pamiętaj jednak, że sklep internetowy musi być stabilny, odpowiednio i przemyślanie zaprojektowany, dostosowany do specyfiki twojego biznesu, a przede wszystkim sprawnie działający. Tworzymy sklepy internetowe z myślą nie o dziesiątkach, ale setkach odwiedzających, może nawet i więcej. Tworząc sklep internetowy, te wszystkie elementy: sprawność i wydajność działania, odpowiedni projekt, nasycenie treścią, optymalizację, preferencje użytkownika trzeba mieć z tyłu głowy. Ich uwzględnienie w projekcie i implementacji nie jest prostym zadaniem. Dlatego też tworzenie sklepów internetowych lepiej pozostawić specjalistom, którzy będą zdolni połączyć design, funkcjonalność, optymalizację i efektywne działanie.
Gotowy szablon, oprogramowanie czy budowa od zera?
Tworzenie sklepu internetowego z pomocą szablonów i gotowych rozwiązań nie jest niczym złym, trzeba bowiem do tematu podchodzić racjonalnie. Sklep internetowy dla niewielkiej rodzinnej manufaktury z naturalnymi akcesoriami do kąpieli nie wymaga najnowszych funkcjonalności, dedykowanych rozwiązań, budowania sklepu internetowego od absolutnych podstaw. Poza tym, właściciele tego typu biznesu wcale nie muszą widzieć sensu w wydawaniu na sklep tego typu ogromnych środków. Trzeba bowiem pamiętać, że sklepy internetowe budowane od podstaw są zdecydowanie droższe w przygotowaniu od sklepu internetowego, który bazuje na szablonach.
Oczywiście nie można się dać zwariować w drugą stronę. Szablonu sklepu internetowego są po to, aby ich używać, ale to one mają być przystosowane do twojego biznesu, a nie twój biznes ma się dostosowywać do narzucanej przez nich formy. Budowa sklepów internetowych zawsze więc powinna rozpoczynać się od rozpoznania potrzeb klienta i specyfiki jego biznesu. Projektowanie sklepów internetowych na bazie szablonów zakłada ich twórcze wykorzystanie, sięgnięcie po te rozwiązania, które w danym sklepie internetowym się sprawdzą.
Pozycjonowanie sklepów internetowych
Pozycjonowanie sklepu internetowego to kolejny bardzo ważny etap w pracach nad uruchomieniem kanału sprzedaży ecommerce. Przy tworzeniu sklepów internetowych i wypełnianiu ich contentem nie można zapominać o SEO. Słowa kluczowe, odpowiednie nasycenie opisów określonymi elementami, właściwe ich sformatowanie to wszystko ma znaczenie dla późniejszej widoczności konkretnych sklepów internetowych. Dzisiaj musisz zawalczyć, aby strona twojego sklepu internetowego pojawiła się w wynikach wyszukiwania użytkownika. Reklamy w social mediach, Google AdWords i szereg innych narzędzi to cenna pomoc, ale jeśli nie masz dobrego pozycjonowania sklepu internetowego, wszystkie te działania będą obliczone wyłącznie na chwilowe pozyskanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży internetowej. Jeśli chcesz efektywnie pracować ze sklepem internetowym, koniecznie postaw na przemyślane pozycjonowanie w Google:
- załóż blog lub podstronę ekspercką, na której publikować będziesz materiały edukacyjne, merytoryczne, które przy odpowiednim pozycjonowaniu zwiększą ruch na stronie, a tym samym na sklepie,
- w materiałach eksperckich umiejętnie przemycaj linki do sklepu, ale nie z nachalną reklamą, ale przy okazji tłumaczenia sposobu działania, wykorzystania konkretnych elementów, efektów, jakie można osiągnąć,
- postaw na linkbuilding, tak wewnętrzny, jak i zewnętrzny,
- pomyśl o newsletterach, które pomogą budować ciągłą komunikację z klientami.
Sklep internetowy zaprojektowany pod użytkownika
Wdrażamy sklepy internetowe zarówno budowane od zera, jak i te oparte o gotowe szablony. Popularne jest także wykorzystanie modułów Prestashop. Sklepy internetowe oparte o to rozwiązanie cechują się dobrą funkcjonalnością. Z tworzeniem sklepów internetowych wiąże się jednak jeszcze także projektowanie graficzne. I tutaj chodzi nie tylko o estetykę, ale i SXO (Search Experience Optimization), czyli optymalizację pod doświadczenia użytkowników. Przygotowanie sklepu pod SXO obejmuje działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji stron internetowych oraz UX (User Experience), czyli optymalizacji doświadczeń użytkownika. Jednym z podstawowych elementów przygotowania strony jest zadbanie o umieszczoną na niej treść, ale i umiejętną jej prezentację, intuicyjne korzystanie ze strony, proste poruszanie się po niej.
Jak sprzedają sklepy internetowe?
Sklepy internetowe sprzedają, kiedy są widoczne w sieci. Kiedy są dobrze wypozycjonowane, bogate w atrakcyjną z punktu widzenia użytkownika treść. Kiedy mają wartość dodaną w postaci bloga, tutoriali, e-booków, prezentacji. Przede wszystkim jednak oczywiście, kiedy oferują dobre produkty. Aby użytkownicy mogli się o nich dowiedzieć, potrzebna jest jednak naprawdę rozbudowana machina.