Osobom, które pierwszy raz mierzą się z kupnem mieszkania, cały proces może wydawać się ogromnym wyzwaniem. Ponieważ zgodnie z polskim prawem przeniesienie własności nieruchomości musi odbyć się drogą notarialną, są kroki, które nie mogą zostać pominięte. Jak się odnaleźć na tej drodze?
Dokumenty niezbędne do podpisania umowy
Podczas przeniesienia własności mieszkania zazwyczaj nie jest wymaganych wiele dokumentów. Najważniejszym jest podstawa nabycia nieruchomości przez aktualnych właścicieli – zazwyczaj w formie aktu notarialnego. Jeśli dla mieszkania jest założona księga wieczysta, prawdopodobnie w treści dokumentu będzie można znaleźć jej numer. To pozwoli sprawdzić aktualny stan prawny lokum w rządowej bezpłatnej, internetowej wyszukiwarce ksiąg wieczystych. Dział III i IV dostarczą informacji, czy nieruchomość wolna jest od ewentualnych służebności i hipotek, a to – czy nie potrzeba dodatkowych pism.
Większość dokumentów, które należy przygotować, znajduje się po stronie sprzedającego, a gdy mieszkanie kupowane jest za gotówkę, kupujący właściwie potrzebują jedynie swojego dowodu osobistego. Kiedy nabywana nieruchomość znajduje się dotychczas w posiadaniu gminy lub spółdzielni, instytucje te same zadbają o wszystkie niezbędne pisma.
Jeśli zakup mieszkania finansowany jest kredytem hipotecznym, niezbędne będzie oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa do wglądu dla notariusza, ponieważ zdarza się, że w warunkach tej umowy znajdują się zapisy, które muszą zostać uwzględnione w podpisanym akcie.
Koszt podpisania aktu notarialnego
Kiedy poszukuje się odpowiedzi na pytanie „ile kosztuje podpisanie aktu notarialnego”, może kusić skorzystanie z kalkulatorów internetowych. Nie jest to jednak rozwiązanie pewne. Bardzo często nie uwzględniają one wszystkich opłat, a nieraz nawet podatku VAT. Najbezpieczniej jest skontaktować się z kancelarią notarialną i poprosić o informacyjną wycenę dla danej umowy. Notariusz bądź pracownik kancelarii wypyta wtedy o wszystkie szczegóły i wyliczy konkretną wartość. Wysokość taksy nie może przekroczyć sum wskazanych w rozporządzeniu, jednak zawsze może być niższa. Dlatego kiedy akt ma podpisać notariusz z Krakowa, Wrocławia, Warszawy czy innego dużego miasta, dobrze jest sprawdzić w kilku miejscach, jaka cena zostanie nam zaproponowana.
Zgodnie z prawem notariusz ma zakaz reklamowania się, dlatego aby wyszukać kancelarie w pobliżu, trzeba samodzielnie skorzystać z wyszukiwarki internetowej. Warto też popytać wśród znajomych, którzy w ostatnim czasie przenosili prawo do nieruchomości, czy polecają jakieś konkretne miejsce ze względu np. na szybki termin realizacji spraw lub stosunkowo niskie opłaty.
Sprawdź także: https://notariusznosek.pl/