Voice Search – wyszukiwanie głosowe

Przełom nadszedł. Nie można go przegapić. Asystenci głosowi coraz silniej wypierają tradycyjnie wyświetlane listy wyników wyszukiwarek. Rosnąca popularność tego rozwiązania wróży mu świetlaną przyszłość. Jak się przygotować na erę wyszukiwania głosowego i nie zostać w tyle?

O Voice Search słów kilka

Internet jako wytwór postępu technologicznego również podlega przemianom. Wyszukiwarki internetowe przeobrażają się bezustannie. Coraz więcej użytkowników wykorzystuje na co dzień usługę Voice Search. Trendy i prognozy jednoznacznie zapowiadają zmianę orientacji – obecnie już nieco ponad 20% wyszukiwań w Google odbywa się za pomocą głosu. Popularność zyskują wirtualni asystenci jak m.in. Amazon Alexa, Google Home, Siri czy Microsoft Cortana. Dowiedz się więcej o wyszukiwaniu głosowym na blogu Harbingers.

Analitycy z branży przewidują, iż w kolejnych kilku latach udział wyszukiwań głosowych osiągnie poziom około 50%. Zapytania werbalne kierowane do smartfonów, głośników przenośnych czy komputerów nie pozostaną bez wpływu na strategie marketingowe SEO. Odpowiednie przygotowanie się na tę zmianę trendu może być kluczowym czynnikiem sukcesu w niedalekiej przyszłości.

Jak korzystać z Voice Search?

Interakcje werbalne z komputerami były nieodłącznym elementem filmów science-fiction od dekad. Dziś za pomocą komend dyktujemy urządzeniom z wbudowanym mikrofonem interesujące nas zapytania. W wielu sytuacjach rozwiązanie to jest bardziej wygodne, nie ma konieczności angażowania rąk i dodatkowego rozpraszania uwagi.

Czym statystycznie różnią się zapytania głosowe od standardowych wyszukiwań? Przede wszystkim są one dłuższe i bardziej otwarte w formie, cechuje je naturalność zbliżona do języka mówionego. Zamiast zlepienia z sobą kilku konkretnych fraz, użytkownicy Voice Search formułują pełne zdania. Nadreprezentowane w stosunku do wpisywanych są zapytania głosowe o pogodę i wydarzenia w okolicy, a najpopularniejszymi zwrotami są: „jak”, „co” oraz „najlepsze”.

Wg danych z oficjalnego bloga Google, najczęściej korzystamy z Voice Search w trakcie oglądania telewizji, gotowania i brania kąpieli, a także podczas spotkań ze znajomymi. Każda sytuacja stwarzająca dyskomfort korzystania z tradycyjnych metod wyszukiwania jest polem działania poleceń głosowych.

Wyszukiwanie głosowe Google

Urządzenia wyposażone w mikrofon umożliwiają korzystanie z Voice Search – w przypadku wyszukiwarki Google jest to banalnie proste. Jedno kliknięcie (dotknięcie) w ikonę mikrofonu po prawej stronie paska wyszukiwania aktywuje polecenia głosowe. Warunkiem jest udzielenie wcześniej zgody na dostęp powiązanych z Google aplikacji do mikrofonu i rejestrowania dźwięków.

Popularność przenośnych głośników zwyżkuje, a wśród nich na pierwszy plan zdają się wychodzić takie produkty jak Google Home czy Amazon Alexa. Inteligentne głośniki z funkcją asystenta głosowego nie tylko przyjmą nasz komunikat, ale w odpowiedzi wystosują swój. Urządzenie odpowie ludzkim głosem na nasze zapytanie albo poprosi o jego powtórzenie (ewentualnie korektę). Trudno przecenić wygodę, którą gwarantuje owa technologia, bez wątpienia wynosi ona jednak wyszukiwanie na całkowicie inny poziom.

Voice Search od strony technicznej

Jak wyszukać pożądaną treść za pomocą wyszukiwania głosowego? Po pierwsze, należy wyraźnie i zrozumiale wypowiedzieć zapytanie. Następne kroki należą już do algorytmów. Wyszukiwarka konwertuje usłyszane frazy na tekst, wprowadza go do wyszukania, a finalnie wyświetla wyniki swojego działania. Asystent głosowy, oczywiście, niczego nam nie wyświetli, lecz zwyczajnie nam odpowie. Klasyczne wyszukiwanie głosowe kończy przedstawienie listy wyników.

Skąd asystent wie, którą pozycję z listy wybrać i nam ją odczytać? Całe szczęście, że nie czyta ich wszystkich kolejno. Jest to bardzo istotne w kontekście SEO. Asystent posłuży się „polecanym fragmentem z odpowiedzią” (ang. featured snippets) wyświetlanych w rezultatach wyszukiwania Google. Algorytm wybiera witrynę i odczytuje nam treść zawartą w Answer Box. Blok z odpowiedziami reaguje na komendy o charakterze zapytania. Featured snippets są niewidoczne i umiejscowione nad wynikami wyszukiwania, stąd nazywane bywają „pozycją zerową„.

SEO a Voice Search – podstawowe wskazówki

Nowa metoda wyszukiwania wymusza pewne zmiany w podejściu do pozycjonowania treści. Odpowiednie dostosowanie strony może być kluczem do sukcesu, nieodpowiednie – raczej gwoździem do trumny. Optymalizacja SEO pod wyszukiwania głosowe oznacza rezygnację z fraz na rzecz zarysu tematyki strony, a także pozycjonowanie pod coś na kształt FAQ (Frequently Asked Questions) czyli najbardziej popularnych zapytań użytkowników.

Niezbędne jest dostosowanie strony do użytku za pomocą urządzeń mobilnych tak, aby jej wygląd przyciągał, był funkcjonalny, a wyszukanie interesującej informacji zabierało jak najmniej czasu. Charakterystyką mikromomentów jest chwilowa potrzeba i pragnienie jej spełnienia w krótkim czasie, a prawidłowa konstrukcja strony podoła wyzwaniu, jakim jest spełnienie oczekiwań klientów.

Strona powinna zawierać również content, który odpowiada na konkretne zapytania, np. gdzie jest, jak znajdę, ile trzeba czekać, ile to kosztuje etc. Wyszukiwarki dodatkowo premiują strony starannie zabezpieczone, a zatem ważne jest wdrożenie certyfikatu SSL, aby nie znaleźć się w cieniu.

Zapytanie tekstowe składa się średnio z dwóch słów, natomiast głosowe są statystycznie niemal dwa razy dłuższe. Dbając o tzw. „długi ogon zapytań” rośnie szansa na dopasowanie treści do oczekiwań wyszukiwarek oraz ich użytkowników.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *