Jak dobrać odpowiedniego influencera do swojej branży?

Influencer marketing staje się ostatnio coraz popularniejszy. Też chciałbyś spróbować tego rodzaju promocji, ale nie wiesz, jak znaleźć odpowiedniego influencera? Dziś mamy dla Ciebie kilka wskazówek!

Po pierwsze odbiorca

Mówiąc o influencerach, nie sposób nie pomyśleć o ich fanach: widzach, czytelnikach, obserwujących, subskrybujących, followersach… Ogólnie – fanach, którzy śledzą strony internetowe lub profile w mediach w społecznościowych prowadzone przez ulubionych twórców, bez których zjawisko influencingu nie mogłoby istnieć. To właśnie na nich przede wszystkim powinieneś skupić swoją uwagę, rozpoczynając poszukiwania influencera, z którym Twoja firma nawiąże współpracę.

Jakość, nie ilość – to tą zasadą należy się tu kierować. Zjawisko kupowania followersów, polubień czy wyświetleń niestety istnieje, ale zdobyty w ten sposób zasięg z punktu widzenia influencer marketingu jest bezużyteczny, gdyż nie przełoży się na konwersję. Fani osoby, z którą nawiążesz współpracę powinni być aktywni i autentycznie zainteresowani prezentowanymi przez nią treściami. Dobrym tego wyznacznikiem jest np. wysoki współczynnik zaangażowania (ER), czyli stosunek liczby reakcji na konkretny post do całkowitej liczby obserwujących stronę.

Jakość i spójność

Odbiorcy wybranego influencera powinni uważać go za swego rodzaju autorytet, chętnie słuchać tego, co ma do powiedzenia i darzyć go zaufaniem – a jednocześnie znajdować się w Twojej grupie docelowej. Jeśli zaś chodzi o samego influencera, to jego twórczość – stosowany język, rodzaj tworzonych treści, platforma, której używa itd. – oraz ogólny wizerunek – charakter, poglądy itp. – powinny być spójne z koncepcją promowanej marki oraz z jej strategią komunikacyjną.

Koniecznie zapoznaj się też z przeszłością wybranego twórcy (tempo zdobywania popularności, ewentualne kryzysy wizerunkowe) oraz historią współpracy z innymi markami (być może promował Twoją konkurencję albo reklamuje tak wiele firm, że jego profil przypomina wielką tablicę ogłoszeń?). Powinieneś wiedzieć naprawdę dobrze, z kim masz do czynienia.

Monitoruj, analizuj, zmieniaj

Skuteczny marketing nie istnieje bez danych, a wybór influencera i nawiązanie z nim współpracy to tak naprawdę dopiero początek. Wprawdzie wydawać by się mogło, że wpływ rekomendacji internetowej osobistości to coś nieuchwytnego, czego nie sposób zmierzyć – nic bardziej mylnego. Efekty kampanii influencerskich można i należy monitorować. Wskaźniki i wielkości, które powinno się obserwować, to np.:

  • Zasięg materiałów z treściami promocyjnymi,
  • Zaangażowanie odbiorców – wyświetlenia, polubienia, udostępnienia itd.,
  • Konwersja i leady – nowoczesne narzędzia analityczne pozwalają sprawdzić, skąd internauta trafił na Twoją stronę i co na niej następnie robił,
  • Wzmianki w Sieci na temat marki – można je śledzić chociażby za pośrednictwem bardzo popularnego narzędzia Brand24.

Jeśli ze zgromadzonych informacji wynika, że prowadzone działania nie przybliżają Cię do założonego na początku kampanii celu, konieczne będzie wprowadzenie zmian, a być może nawet poszukanie innego influencera, odpowiadającego lepiej specyfice Twojej branży.

Przydałyby Ci się dalsze wskazówki z zakresu nowoczesnego marketingu? Sprawdź stronę Tearsofjoy.pl i zapoznaj się z „Kopalnią wiedzy”, którą udostępnia ta agencja. Influencer marketing to tylko jeden z poruszanych tam tematów!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *